Како да водимо рачуна о менталној хигијени

Вријеме читања 3 минута

Пише: Катарина Вукићевић

дипл. психолог

 У ВРИЈЕМЕ КОРОНА ВИРУСА?

“Кад боли зуб сви трче зубару. А кад боли душа сви радије трпе.“

Незамисливо је започети дан без основне личне хигијене. Али колико времена одвојимо за хигијену свога ума? Вјероватно нимало. Или јако мало. Сада на свим платформама можемо чути и видјети како како да одржавамо тјелесну хигијену, како да перемо руке и како да останемо заштићени од Корона вируса. А шта је са нашом менталном хигијеном? Шта је са нашим менталним здрављем? Зашто се о томе не говори?

Повремени одласи докторима или зубару су опшеприхваћени облици превенције разних обољења; међутим одласци стручњацима из области менталног здравља (психолози, психотерапеути, психијатри, и сл.) још увијек су недовољно прихваћени.

            Ментално здравље обухвата: стање емоционалне испуњености и стабилности, осјећај блаженства и среће, менталну стабилност, ментално задовољство, осјећај социјалне припадности, способност одржавања здравих међуљудских, пријатељских, љубавних и пословних односа.

          Ментално здрава особа је креативна, полетна, заиграна, иновативна, не боји се изазова, жељна стварања и тежи ка самореализацији. Све ово нам звучи као нешто што тешко можемо да постигнемо у самоизолацији, уплашени и исфрустрирани због ситуације која је задесила све нас и која утиче на готово сваки “ћошак“ нашег живота.  Но, постоје начини како можемо одржавати менталну хигијену и сада када је цијели свијет на неки начин стао због вируса.

  1. Најприје одвојимо вријеме само за себе

Сваки дан. Без изузетка. Некада ће то бити само 15 минута, некада и два сата.. Слушање музике, купка, читање књиге или неки други хоби. Једнако као што одвајате вријеме за друге људе и обавезе, морате се научити да га почнете одвајати за себе. Сада можете да искористите самоизолацију у своју корист и да створите  простор да се посветите себи и средите свој живот онако како прије нисте имали времена.

  • Ви бирате на шта и на кога трошите своје вријеме

Уколико сте константно у позицији да другима испуњавате жеље, крајње је вријеме да реорганизујете приоритете. Стање стреса је сигнал да се нешто мора промијенити.  Баш сада можемо да искористимо ово вријеме и направимо списак ствари које су нама приоритет и које нас чине задовољним. Избаците “енергетске вампире“ из свог окружења. Избаците лоше вијести, црне хронике, оставите телефон са стране.. Окупирајте своје мисли звијездама, добрим књигама. Пишите, сликајте, компонујте, свирајте. Ваше вријеме је само Ваше!

  •  Прихватите ситуацију и нађите начин да извучете оно најбоље

У свакодневном животу се стално сусрећемо са ситуацијама које изазивају фрустрацију. Фрустрација увијек дјелује на нас, често изазивајући бурне реакције у организму (и у понашању). Управо забринутост за своје здравље и здравље Вама најближих изазива фрустрацију, њу не треба игнорисати, али не треба дозволити да управља вашим животом, вашим понашањем. Другим ријечима, треба прихватити да ћете бити и уплашени и исфрустрирани, али да је то нормално и да морамо пронаћи начин да не дозволимо да штети нашем здрављу.

Дакле, можемо да радимо на опцијама да заштитимо сачувамо наше ментално здравље, да га унаприједимо и да прихватимо да је “океј“ бити уплашен..

Методе за менталну хигијену

1. Медитација

Функција јој је смиривање менталне активности, што за резултат даје дубоки одмор и ослобађање од стреса. Тиха медитација је једноставна техника, која ствара трајни осјећај унутрашњег испуњења, блаженства и радости. Лоше вијести су свуда око Вас. Сваки “линк“ Вас може одвести до текстова који у вама буде негативне емоције, ово је један од начина да спријечите да Ваш страх управља Вама и да спријечите да паника расте.

2. Хипнотерапија

Хипнотерапија је врста психотерапије у којој се  хипноза користи за позитиван развој особе; да би у њој створили подсвјесну промјену у облику нових реакција, понашања, доживљаја и ставова. Што би помогло да пронађете нови начин да прихватите  и уздигнете се изнад новонаставе ситуације због вируса мијењајући своје ставове, солидаришући се са другима, налазећи креативна рјешења за помоћ другим људима и себи. 

3. Психотерапија

Психотерапија је лијечење ријечима и представља врсту третмана чији је циљ помоћи особама које пролазе кроз  животне кризе или ситуације, имају емоционалне проблеме, пуно брига као што су егзистенцијални проблеми, губитак посла, проблеми на послу, партнерски односи..

            У овим временима сви страхују од губитка посла, екомонске кризе, то  утиче и на расположење и понашање, а може угрозити и породичне или партнерске односе. Све то затим  утиче на ментално здравље. Зато је битно да пронађемо начин који нама највише одговара да би одржали равнотежу. У томе могу помоћи стручњаци.

Запамтите, није срамота отићи код психолога, психотерапеута или психијатра. Колико и здраље нашег тијела толико је битно и здравље наше душе.

2 thoughts on “Како да водимо рачуна о менталној хигијени

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Pin It on Pinterest