Изолација и артикулација

Вријеме читања 3 минута

Пише:Дијана Ћоровић

Изолацијом због корона вируса смо прихватили нови начин битисања, унијели нове мјере одговорности према обавезама у кући  и од куће. За неке особе овакав начин рада је изазов и новина, а за неке додатно оптерећење. Колико пута  у току дана у новонасталим околностима изговоримо ријеч “кућа“ и  колико одговорних задатака се сада одвија од куће, а посебну одговорност за то  у кући носе родитељи као носиоци породице. “Учење од куће“ је новостали систем школовања гдје родитељи носе велику  одговорност у стицању опреме која је неопходна за такав рад, а да не помињемо праћење дјетета у датим околностима и енергију која је неопходна да се све то реализује како дијете не би остало закинуто за знање и пажњу.

“Чудна је моћ нужде!“ Једна је од Шекспирових сјајних мисли коју нам је оставио како би указао на низ жвотних токова које нам природа дарује и које нам ускраћује када то човјек као људско биће престане да поштује. Но, нећу сада о дубини људске бити већ бих преточила ту енергију нужде у  чудо природе коју носи сваки човјек у себи. “Неким чудом“ човјек се снађе у приликама које су му се до јуче буквално чиниле незамисливе. Чудо од природе су дјеца у коју безусловно улаже сваки родитељ. Тако се може чудо постићи у начуднијим околностима као што је ова сада.

Међу дјецом која су школарци и предшколци су  и дјеца која имају потешкоће у говору и која редовно иду свом логопеду. У новонасталом окружењу одлазак код логопеда може бити ризик  од могућег контакта са  вирусним пољем па се родитељи могу усредсредити на други вид рада са дјететом, наравно, у кући. Сваки родитељ који води дијете логопеду  зна да би дијете правилно изговарало гласове треба да стекне предуслов за то. Тај предуслов је добро развијена орална праксија што подразумијева да мишићи који учествују у говору могу да изведу све покрете неопходне за њихову правилну артикулацију.

Неке вјежбе можете  радити са Вашим дјететом како би му помогли да размрда говорни апарат. У разговору са дјететом крените да радите вјежбе за које знате да дијете може да уради па онда прелазите на нове, теже вјежбе. Упоредо са Вама дијете може визуелно да испрати своје покрете и да их упореди са Вашим. Битно је да одржите дјететову пажњу, а Ви као родитељ најбоље знате како  ћете то урадити. Вјежбе логомоторике потребно је радити сваког дана са дјететом по пет минута дневно. Ове вјежбе не могу бити замјена за логопеда али могу бити од изузетног ефекта док се не успостави поновна сарадња.

Прије свега треба имати на уму јачање говорних органа који  се могу ојачати радом ових вјежби:

  • Дисање на нос.
  • Дисање на уста.
  • Имитирање покрета  жвакања.
  • Наизмјенично отварање и затварање уста.
  • Пућење усана.
  • Имитирање покрета сисања.
  • Усисавање усана.
  • Грицкање доње усне.
  • Покретање доње вилице лијево, десно.
  • Додиривање горње и доње усне врхом језика.
  • Облизивање.
  • Додиривање браде врхом језика.
  • Додиривање носа врхом језика.
  • Кружење  врхом језика по спољашњој површини горњих зуба.
  • Лизање ивице зуба врхом језика.
  • Гурање врхом језика унутрашњу страну образа.
  • Пресавијање врха језика према горе, иза горњих зуба.
  • Прављење лука предњим дијелом језика.
  • Дување у пиштаљку.
  • Надувавање образа.

Уколико дијете не може да савлада неку вјежбу не треба инсистирати, а код узраста  млађе дјеце вјежбе треба организовати тако да им буду занимљиве (маца пије воду, пас срче млијеко и сл.).

У изолацији заправо човјек организује свој ум у оквиру датих околности, самим тим може  искористити такве какве околности у сврху неког напретка.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Pin It on Pinterest