ЕКСКЛУЗИВНО: Споразум који су потписале партије конституенти мањинске владе

Споразумом се уређују међусобни односи партија потписница у циљу обезбјеђивања парламентарне подршке 43. Влади, темељни принципи сарадње, нормативни приоритети за испуњавање обавеза за чланство у ЕУ, политички приоритети за извршну власт, структура Владе, начин одлучивања и рок важења Споразума

Портал Дана ексклузивно објављује Споразум о парламентарној подршци и политичким приоритетима 43. Владе Црне Горе, којим се уређују међусобни односи потписника у циљу обезбјеђивања парламентарне подршке 43. Влади, темељни принципи сарадње, нормативни приоритети за испуњавање обавеза за чланство у ЕУ, политички приоритети за извршну власт, структура Владе, начин одлучивања и рок важења Споразума.

Споразум објављујемо интегрално:

Полазећи од потребе да се у Црној Гори ријеши дубока политичка и институционална криза, поново  покрене процес европских интеграција, превазиђу изражене националне, етничке, вјерске, политичке и социјалне пођеле;

Имајући у виду потребу изградње Црне Горе као европске, грађанске и секуларне државе уз очување вањскополитичког курса земље;

Свјесни потребе успостављања социјалне кохезије као и проналажења тачака спајања различитих друштвених структура;

Уважавајући чињеницу потребе окупљања око заједничких вриједности које су записане у Уставу Црне Горе и стандарда предвиђених у оквиру процеса ЕУ интеграције;

Цијенећи да је потпуни друштвени и политички приоритет да се кроз пуну подршку наших међународних партнера одблокира процес европске интеграције и спроведу реформе за његово убрзање;

Чврсто опредијељени да све обавезе из преговарачког процеса завршимо до 2025. године, уз заједничке напоре свих политичких субјеката;

Потпуно посвећени усклађивању вањске и безбједносне политике са ЕУ и НАТО, а осуђујући агресију Руске Федерације на Украјину уз обавезу досљедног спровођења политике ЕУ, НАТО и УН у односу на ово питање;

Уважавајући специфичности свих субјеката који конституишу или подржавају Споразум;

Представници политичких субјеката, посвећени наведеним циљевима, закључују:

                         СПОРАЗУМ О ПАРЛАМЕНТАРНОЈ ПОДРШЦИ И ПОЛИТИЧКИМ ПРИОРИТЕТИМА 43.

                                                                                 ВЛАДЕ ЦРНЕ ГОРЕ

                                                          КОНСТИТУЕНТИ И ПРЕДМЕТ СПОРАЗУМА

Споразумом се уређују међусобни односи Потписника у циљу обезбјеђивања парламентарне подршке 43. Влади, темељни принципи сарадње, нормативни приоритети за испуњавање обавеза за чланство у ЕУ, политички приоритети за извршну власт, структура Владе, начин одлучивања и рок важења Споразума.

II

                                       ТЕМЕЉНИ ПРИНЦИПИ САРАДЊЕ У ОКВИРУ СПОРАЗУМА

Потписници Споразума су сагласни да ће политичку сарадњу и рад будуће Владе заснивати на сљедећим принципима:

а.            досљедног поштовања Устава Црне Горе

б.           грађанског и секуларног уређења државе;

ц.           поштовања људских и мањинских права, националних и вјерских осјећања и посебности;

д.           антифашизма и противљења историјском ревизионизму;

е.            неупитности перспективе чланства у ЕУ и јачању сарадње у оквиру НАТО;

ф.           неопходних демократских реформи;

г.            борбе против организованог криминала и корупције;

х.            политике добросусједства и регионалне сарадње;

и.           успостављања ефикасног модела економског развоја;

ј.             развијања социјално правичне и еколошке државе.

II

                                     НОРМАТИВНИ ПРИОРИТЕТИ ЗА ИСПУЊАВАЊЕ ОБАВЕЗА ЗА ЧЛАНСТВО У ЕУ

Потписници Споразума се обавезују да ће кључни аспект ђеловања 43. Владе бити убрзање европске интеграције Црне Горе и, с тим у вези, интензивно ђеловања свих политичких субјеката на усвајању и сповођењу свих неопходних реформи потребних за напредак државе на путу ка Европској унији.

У том погледу потпуни нормативни приоритети 43. Владе ће бити:

1.            Договор око избора носилаца највиших правосудних функција (ВДТ, Судски савјет, Уставни суд) у складу са Уставом Црне Горе;

2.            Договор о успостављању одговорних и функционалних државних органа и институција и законитом поступању и функционисању (Влада, Скупштина, судство, тужилаштво…);

3.            Усклађивање законске регулативе у области правосуђа са стандардима Европске комисије и мишљењима Венецијанске комисије;

4.            Закон о преиспитивању поријекла имовине;

5.            Измјене и допуне Закона о морском добру са циљем јачања надлежности  општина;

6.            Изборна реформа – усвајање препорука ОЕБС/ОДХИР за доградњу изборног законодавства уз могућност обједињавања свих избора у једном дану и измјене изборног система са увођењем отворених листи и гарантовање заступљености мањина кроз одређивање броја мандата;

7.            Професионализација Државне изборне комисије, у складу са препорукама ОЕБС/ОДХИР

8.            Ревизија затеченог стања у области просвјете и културе уз измјене и допуне Закона о култури и општег Закона о образовању и васпитању и преиспитивање свих спорних кадровских рјешења, посебно на високим позицијама у овим областима;

9.            Преиспитивање свих уговора и аката који угрожавају уставно одређење Црне Горе као еколошке државе уз активну афирмацију идеје еколошке државе;

10.         Преиспитивање спорних и незаконитих одлука претходних Влада и државних органа у правцу њиховог хитног преиспитивања и ревидирања.

11.         Реформа службе безбједности, уз сагледавање измјена закона о Агенцији за националну безбједност

12.         Реизбор чланова савјета и извршних директора Регулаторних агенција, уз измјене и допуне пратећих закона;

13.         Предлагање Закона о попису становништва у првом кварталу рада Владе, у складу са европским стандардима и нормама;

14.         Ефикаснија сарадња Владе и Скупштине Црне Горе;

15.         Унапрјеђење законодавства у области људских и мањинских права са приоритетом закона о заштити од насиља у породици.

Поводом питања од којих зависи напредак Црне Горе на путу ка ЕУ, Потписници Споразума се обавезују да тијесно сарађују са представницима и институцијама ЕУ и другим међународним партнерским организацијама.

Потписници Споразума се обавезују да ће Скупштини Црне Горе заједнички предложити Резолуцију поводом агресије Руске Федерације на Украјину и тако исказати своју пуну приврженост вањској и безбједносној политици Европске уније.

V

                                                    ПОЛИТИЧКИ ПРИОРИТЕТИ ЗА ИЗВРШНУ ВЛАСТ

Потписници Споразума су сагласни да политички приоритети за рад извршне власти буду сљедећи:

1.            Наставак бескомпромисне борбе против организованог криминала и корупције на свим нивоима, испуњавање привремених мјерила, са циљем добијања завршних мјерила за поглавље 23. и 24.;

2.            Обнова и прилагођавање преговарачке структуре новој ЕУ методологији проширења у правцу динамизирања преговарачког процеса са ЕУ;

3.            Стварање повољног амбијента за нове инвестиције, уз заустављање одласка постојећих инвеститора у циљу динамизације економског развоја земље;

4.            Наставак започетих економских реформи како би се одржала стабилност јавних финансија  и наставиле започете социо-економске мјере;

5.            Регулисање уговорног односа са вјерским заједницама, у складу са Уставом и законима Црне Горе

6.            Сагледавање регионалних иницијатива у контексту кључног приоритета, односно бржег учлањења Црне Горе у Европску унију – перспективе и могућности;

7.            Јачање локалних самоуправа кроз измјене Закона о државној својини – пренос права својине од државе на општине и доношење поџаконских аката ради отклањања штетних посљедица насталих примјеном истог из 2009. године;

8.            Припрема и реализација љетње туристичке сезоне 2022.;

9.            Сагледавање мјера на реорганизацији рада здравственог система и доношење државних мјера за борбу против ЦОВИД-а;

10.         Наставак реформе јавне управе уз ревизију затеченог стања у државним органима и јавним предузећима;

11.         Просторни план развоја Црне Горе 2022.-2040.;

12.         Обезбиједити равномјерни регионални развој и децентрализацију ( у областима просвјете, културе, просторног планирања, здравства) као и економски развој посебно у неразвијеним општинама;

13.         Интензивирање активности на пречишћавању бирачког списка и стварању предуслова елиминације свих изборних злоупотреба;

14.         Заштита права и интеграција мањинских народа у институцијама, кроз остваривање уставног начела сразмјерне заступљености, уз пуну имплементацију законске регулативе.

V

                                                                            СТРУКТУРА  43. ВЛАДЕ

Потписници Споразума сагласни су да обезбиједе неопходну парламентарну подршку мандатару за састав 43. Владе.

Потписници Споразума су сагласни да 43. Влада има четири потпредсједника.

Потписници Споразума су сагласни да потпредсједници Владе буду задужени за одговарајући ресор у Влади и да у складу са том распођелом предсједавају Владиним комисијама – политичког система и правосуђа и економске политике.

У циљу реализације Споразума сви потписници су дужни да приликом избора кадрова воде рачуна о  потребном нивоу компетенција и стручности, и у том смислу спроведу међусобне консултације у циљу обезбјеђивања оптималних кадровских рјешења.

VI

                                                                              НАЧИН ОДЛУЧИВАЊА

Потписници Споразума су сагласни да ће сваки материјал, прије разматрања на сједници Владе, обавезно бити разматран и обрађен у оквиру ресорне Владине комисије.

Потписници Споразума се обавезују да ће настојати да се закони или одлуке од посебног значаја предлажу/усвајају уз што шири консензус на Влади.

Потписници Споразума су сагласни да  се  сва питања од виталног државног и националног интереса усвајају кваликфикованом већином свих чланова Владе.

Ова питања  везана за начин одлучивања и функционисања Владе регулисаће се Пословником о раду Владе.

Потписници Споразума се обавезују да ће се у свом ђеловању снажно залагати за успостављање конструктивног приступа и коректне политичке комуникације у ком смислу ће, кроз међупартијски и друштвени дијалог, тежити постизању ширег политичког и друштвеног консензуса око виталних питања за напредак Црне Горе, посебно око питања за која је потребна квалификована већина у Парламенту.

VII

                                                                           РОК ВАЖЕЊА СПОРАЗУМА

Споразум се закључује за период од годину дана након избора Владе.

Најкасније мјесец дана прије истека рока важења Споразума потписници се обавезују да покрену процес међусобних консултација, на нивоу лидера партија, у циљу продужења важења Споразума односно његових могућих измјена.

Извор: Дан

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pin It on Pinterest