Кроз борбу са депресијом

Вријеме читања 3 минута

КРОЗ БОРБУ СА ДЕПРЕСИЈОМ

Пише:Катарина Вукићевић дипл.психолог

Пролазна, краткотрајна туга је нормално стање код свих људи, за разлику од депресије коју карактерише дуготрајно осјећање туге, потиштености, песимизма..

Људи који се налазе у стању депресије наводе да су просто „као потонули“, не знају како да се врате у „нормалу“, концентрација, мотивација, апетит и сан су ослабљени и уопште више не налазе задовољство у стварима које су раније вољели да раде.

Основни симптоми депресије:

  • Снижена способност концентрације и пажње
  • Ниска процјена свог стања и одсуство сигурности у себе;
  • Мисли о кривици и самоокривљавање;
  • Мрачно и песимистично виђење будућности;
  • Мисли или радње које су повезане са самоубиством или самоповређивањем;
  • Поремећаји спавања – несаница, тешкоће при успављивању или рано буђење;
  • Поремећаји апетита – чешће је одсуство апетита и губитак тежине;
  • Поремећај сексуалне жеље;
  • Околина примећује успореност или изразиту ужурбаност депресивне особе
  • Губитак интереса за активности које су раније биле извор задовољства;
  • Осјећања безвриједности, безнађа и јаке кривице;
  • Отупљивање или одсуство осјећања ….

Зашто се људи не јављају на вријеме?

Два најчешћа разлога су то што особе не препознају или не прихватају да је депресија у питању, а онда и осјећај срама или кривице.

Када смо болесни, када нас боли грло или када кашљемо.. ми смо без енергије, тешко се покрећемо, патимо, мучи нас несаница, не можемо да радимо.. Исто је тако када имамо депресију. Само што у првом случају сви одемо доктору, а када је у питању депресија затворимо се у своја четри зида. Депресија је као и свака друга болест и можемо побиједити, зато нема простора за стид.

Гледајте на то другачије. Ви сте довољно јаки да се борите и да побиједите.

Предлози за борбу са депресијом без антидепресива

Најбоља превентива  јесте да сами одмах преузмемо кораке на путку повратка у “нормално“ станње и да не чекамо да прође само од себе. Више физичке активности, промјена животног стила, као и промјена у начину размишљања су најбољи основ за промјену постојећег стања, и најбоља природна терапија.

  1. Доношење одлуке

Оно што понављамо у свом животу постаје и наша реалност. Када рецимо, у продуженим временским интервалима понављамо песимистичне мисли, наша реалност и наш живот постају пуни препрека и компликованих ситуација. Добра вијест је да мозак можемо вјежбати, и вољно уводити у свој живот другачије навике. Први корак у промјени је доношење одлуке о увођењу „новог начина“.

  • Увођење рутине

По доношењу одлуке, следећи корак је увођење рутине у живот. За депресивне особе, рутина  је неопходна.  

  • Постављање малих дневних циљева

За депресивне особе су  каректеристични осећаји као што су несигурност и  стална сумња у себе. Ти осећаји чине често велику препреку у прављењу позитивних промјена у животу. Због тога је добро поставити себи мале, дневне циљеве. То може бити нека једноставна радња.. Циљеве затим временом треба повећавати.

  • Физичка вјежба

Научно је доказано да вјежба повећава ендорфине, такозване „хормоне среће“.  Класична јога може бити добар начин за покретње тијела и подизања нивоа енергије.. Такође, дужа шетња сваког дана.. Пливање као рутина  је такође одличан начин вјежбања, посебно када постане  уобичајена рутина.

  • Здрава, свјежа и лака храна

Депресију често прати поремећај исхране. Добро је за почетак обратити пажњу на то шта и колико једемо.

Други начини лијечења депресије:

1. само психотерапија

2. само љекови (антидепресиви, анксиолитици, хипнотици, стабилизатори, антипсихотици)

3. комбинација психотерапије и антидепресива

Одлуку о лијечењу доноси сама особа која болује. Важно је да третман буде прилагођен могућностима и реалним животним околностима особе која је у депресији.

Код почетних и благих облика депресије психотерапија може бити једини третман. У случају умјерених и тежих депресивних епизода неопходно је узимати и љекове. Удружени љекови и психотерапија доводе до оздрављења код највећег броја људи.

Запамтите депресија није срамота! Депресија није за осуду! Сви се са депресијом можемо суочити у било којем периоду живота. Зато је битно да разумијемо и будемо подршка особама које болују и којима је потебна наша помоћ.

Текст је написан на основу прегледа релевантне литературе неколико аутора.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Pin It on Pinterest